Fraudeurs ontfutselden nietsvermoedende Belgen in de eerste helft van dit jaar maar liefst 15 miljoen euro via valse online beleggingen. Landgenoten die slachtoffer werden van online beleggingsfraude verloren dit jaar elk gemiddeld zo’n 37.777 euro.   Dit is geen marginaal fenomeen want maar liefst 40% van de bevolking zegt al eens in contact gekomen te zijn met een twijfelachtig beleggingsaanbod. Daarom besloot het Centrum voor Cybersecurity België dit jaar om een Safeonwebcampagne te voeren tegen beleggingsfraude. 

Twee maanden na de lancering blijkt de Safeonwebcampagne tegen beleggingsfraude een succes. Dankzij een aanhoudende aanwezigheid in de media en een collectieve mobilisatie van talrijke partners werd de preventieboodschap op grote schaal verspreid onder het grote publiek. 

Een Belg op 2 heeft de Safeonwebcampagne gezien 

Na de persconferentie kreeg de campagne uitgebreide aandacht in de media. Daarnaast zijn er nog de resultaten van de mediacampagne: tv, online video's, sociale netwerken, native artikels, display en search, die hebben bijgedragen tot een grotere zichtbaarheid van de boodschap en een versterking van het nationale bereik ervan. 

Bijna de helft van de Belgen herinnert zich de campagne en de boodschap ervan wordt algemeen als duidelijk, origineel en relevant ervaren. De cijfers bevestigen dit: 

  • 76 % vindt de preventieboodschap duidelijk. 
  • 82 % zegt dat de campagne hen aan het denken heeft gezet. 
  • 86 % voelt zich meer geneigd om op te letten voor frauduleuze aanbiedingen. 
  • 75 % wil meer informatie over dit onderwerp. 

De impact gaat zelfs verder dan alleen bewustwording: van degenen die zich de campagne herinneren, heeft 37 % er met anderen over gesproken, heeft 37 % meer informatie gezocht en heeft 28 % Safeonweb geraadpleegd. 

Een sterke mobilisatie van de partners 

Gedurende de hele campagne hebben talrijke publieke en private partners lokale acties, sensibiliseringscampagnes, educatieve interventies en diverse initiatieven georganiseerd om de burgers beter te informeren. Dankzij hun inzet kon de boodschap een groter publiek bereiken en kon waakzaamheid duurzaam verankerd worden in de openbare ruimte. 

Het CCB wil al deze partners hartelijk bedanken voor hun voortdurende inzet. Hun steun is essentieel om de burgers doeltreffend te beschermen en de cyberveiligheid in België te versterken.