NIS2: Bent u in het toepassingsgebied?
De nieuwe Belgische cybersecurity-wet treedt in kracht. Bekijk het nu.
Cybercriminelen zijn altijd op zoek naar manieren om gegevens te stelen en toegang te krijgen tot organisaties en waardevolle informatie zoals persoonlijke en bankgegevens. De bedoeling is deze te misbruiken en eventueel te gelde te maken. Een van de meest voorkomende manieren waarop ze dat doen is door de medewerkers van een organisatie te phishen. In dit artikel vind je enkele tips en tricks om de legitimiteit van een e-mail te beoordelen en ervoor te zorgen dat je geen waardevolle informatie aan de verkeerde persoon geeft.
Cybercriminelen gebruiken valse e-mails of telefoontjes om bedrijfsinformatie, persoonlijke gegevens of inloggegevens te verzamelen waarmee ze zich zonder toestemming toegang kunnen verschaffen tot computers of applicaties. Als ze eenmaal binnen zijn, proberen ze vertrouwelijke informatie te bemachtigen, de inloggegevens en/of gevoelige informatie te verkopen of winst te maken - bijvoorbeeld via ransomware.
Om informatie los te krijgen of om het slachtoffer ervan te overtuigen iets in hun voordeel te doen, zullen cybercriminelen op iets inspelen waarin het slachtoffer gelooft of zich voordoen als een vertrouwenspersoon. Ze maken daarbij gebruik van hun zogenaamde autoriteit, een gevoel van urgentie of van het menselijk instinct om anderen te helpen.
Respecteer altijd het beleid van je organisatie op het gebied van wachtwoorden, aanvaardbaar gebruik en gegevensclassificatie om een voldoende en consistent niveau van cyberbeveiliging te garanderen.
Aan de hand van een aantal templates voor referentiedocumenten kan je het cyberbeveiligingsbeleid in je organisatie snel en vlot implementeren.
De klassieke vorm van phishing gebeurt via e-mail. Cybercriminelen sturen een e-mail die er echt uitziet en vragen het slachtoffer een bijlage te openen of op een link te klikken. Via de bijlage wordt meestal malware gedownload en geïnstalleerd op de computer of mobiele telefoon van het slachtoffer. De link leidt om naar een website die op het eerste gezicht onschadelijk lijkt, maar in werkelijkheid probeert gevoelige informatie te stelen, zoals gegevens en wachtwoorden om toegang te krijgen tot de accounts van een organisatie of van haar medewerkers, of tot sociale en persoonlijke accounts en/of bankrekeningen. Het klikken op een link kan ook leiden tot een automatische download van kwaadaardige software (malware) naar het apparaat.
Een andere vorm van phishing die tegenwoordig ook wordt gebruikt, is phishing via de telefoon. Het uiteindelijke doel blijft hetzelfde: cybercriminelen proberen toegang te krijgen tot informatie van een organisatie en/of tot persoonlijke accounts van medewerkers en deze te misbruiken. Via een tekstbericht kunnen ze een link sturen en het slachtoffer ertoe verleiden erop te klikken en zijn gegevens en wachtwoord in te voeren. Via een oproep kunnen ze proberen het slachtoffer te manipuleren om persoonlijke informatie te verkrijgen en deze later te gebruiken om toegang te krijgen tot zijn professionele en sociale media-accounts en bankrekeningen of andere persoonlijke informatie.
Cybercriminelen gebruiken verschillende technieken om ervoor te zorgen dat hun slachtoffer een valse bijlage opent of op een valse link klikt. In dit artikel staan enkele tips om te voorkomen dat je wordt opgelicht via phishing. De belangrijkste vragen die medewerkers zich moeten stellen zijn de volgende:
Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender: je kocht niets, had lang geen contact, enz. Controleer zeker verder.
Hou je hoofd koel: kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die 'vriend in nood' wel?
Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is geen garantie.
Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms of telefoon vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.
Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, … en voor de allereerste slash “/”, ook echt de naam van de organisatie?
Een voorbeeld:
Als er een QR-code wordt getoond, moet je goed nakijken naar welke website die doorverwijst. Als je de code scant, krijg je de URL te zien. Controleer het domein zoals hierboven beschreven.
Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of je e-mailadres als aanspreking, die wantrouw je beter.
Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.
Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen.
Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als "Kijk wat ik over jou las ..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.
Als er gevraagd wordt om een betaling uit te voeren die je niet verwacht, moet je altijd voorzichtig zijn. Is het rekeningnummer hetzelfde nummer als je gewoonlijk gebruikt om die organisatie of persoon te betalen? Als dat niet het geval is, voer de betaling dan niet uit. Vaak worden in phishingmails buitenlandse rekeningnummers gebruikt of wordt gevraagd om betalingen te doen via een cryptowallet. Dit is verdacht.
Als je twijfelt over een betaling, neem dan eerst contact op met je bank of met de organisatie die de betaling claimt. Doe dit niet via de contactgegevens in de e-mail, maar ga rechtstreeks naar de website van de organisatie zelf.
Ga op de computer met je muis over de opgegeven link zonder erop te klikken: de volledige URL verschijnt. Als die er verdacht uitziet, klik er dan niet op. En als je die website moet bezoeken, ga dan naar de officiële website door het adres zelf in te typen of door te zoeken met een betrouwbare zoekmachine.
Het belangrijkste wat je moet doen als je een phishing e-mail of sms krijgt, is er niet op ingaan.
Als je na alle gegeven tips nog steeds niet kunt zien of het een phishing-e-mail is of niet, check het dan rechtstreeks bij de betrokken persoon via een andere weg. Als de afzender van de e-mail een collega, een klant of een provider lijkt te zijn, bel die persoon dan om te zien of hij/zij echt je hulp nodig heeft. Als de e-mail afkomstig is van een andere organisatie, controleer dan hun officiële website door zelf het officiële adres in te voeren in de adresbalk.
Vergeet niet dat geen enkele bank ooit een directe link zal geven om in te loggen op een bankrekening via sms of e-mail. Ze zullen ook nooit vragen om pincodes of geheime codes te geven, noch schriftelijk, noch telefonisch.
De phishing-e-mail of -tekst moet worden gemeld aan de IT-verantwoordelijke en aan de bevoegde nationale autoriteit (verdacht@safeonweb.be (NL/DE); suspect@safeonweb.be (FR); suspicious@safeonweb.be (EN)) en onmiddellijk worden verwijderd. Wanneer een bericht al in de Spam staat, mag je het zeker niet vertrouwen.
Meld elk incident dat je mogelijk is overkomen, waarvan je getuige was of waarvan je op de hoogte bent altijd aan je IT-verantwoordelijke. Hoe sneller de juiste mensen erop kunnen reageren, hoe kleiner de gevolgen van het incident.
Het doel van deze inhoud is om goede cyberbeveiligingspraktijken te delen en onder de aandacht te brengen.
Sommige van deze adviezen kunnen anders van toepassing zijn, afhankelijk van de context van uw organisatie.
Houd u altijd aan het beleid en de instructies die binnen uw organisatie van kracht zijn.
Vraag bij twijfel altijd eerst advies aan uw IT-manager.