NIS2: Bent u in het toepassingsgebied?
De nieuwe Belgische cybersecurity-wet treedt in kracht. Bekijk het nu.
Voor een organisatie zijn al haar gegevens, toepassingen, systemen en netwerken waardevolle informatiesystemen, noodzakelijk voor haar dagelijkse werkzaamheden. De onbeschikbaarheid of ontoegankelijkheid van een van die systemen als gevolg van een cyberaanval kan dus ernstige gevolgen hebben voor de bedrijfscontinuïteit van een organisatie. Dit artikel bevat goede praktijken om je te beschermen tegen een specifieke aanval in deze context: ransomware.
Ransomware is specifieke malware die cybercriminelen op een apparaat van een organisatie installeren op verschillende manieren, zoals het downloaden van een virus of via een phishingaanval waarbij het slachtoffer op een kwaadaardige link klikt of een geïnfecteerde bijlage opent. Na een geslaagde installatie versleutelt de ransomware informatie en/of informatiesystemen om zo elke toegang van de organisatie te blokkeren. Vervolgens wordt er een bepaald bedrag geëist om die toegang terug te geven. De organisatie verliest op die manier alle macht over haar computers en kan dus niets meer doen. Naast het onbeschikbaar maken van de informatie kunnen cybercriminelen de organisatie ook bedreigen met het openbaar maken van alle gegevens die ze hebben bemachtigd. Dit vormt een ernstig probleem, vooral voor bedrijven die met gevoelige informatie te maken hebben.
Het doel van cybercriminelen die ransomware op een apparaat installeren, is iets in ruil te krijgen, meestal geld. Ze zullen dan ook laten blijken dat ze de controle hebben overgenomen en iets in ruil willen, vaak via een duidelijke boodschap op het scherm van het geïnfecteerde apparaat.
Aangezien cybercriminelen slechts één kwetsbaarheid in een systeem, applicatie of apparaat nodig hebben om schade te veroorzaken en toegang te krijgen tot informatie, is het van cruciaal belang om updates te installeren zodra deze beschikbaar zijn. Dit zorgt voor een sterke cyberdefensie en garandeert dat de gebruikte systeemversie nog steeds door de leverancier wordt ondersteund.
Accounts vormen een toegangspoort tot de hele omgeving van een organisatie. Ze moeten dus worden beschermd met sterke wachtwoorden die voor elk account anders zijn. Een sterk wachtwoord bestaat uit ten minste 12 tekens en heeft een combinatie van hoofdletters en kleine letters, cijfers en symbolen. In combinatie met een sterk wachtwoord moet waar mogelijk ook multifactorauthenticatie worden ingeschakeld. Bij multifactorauthenticatie moet een gebruiker ten minste twee verschillende methoden hanteren (bv. wachtwoord en pincode, pincode en een via sms ontvangen toegangscode) om zijn identiteit te verifiëren en toegang te krijgen tot de bron die hij probeert te bereiken.
Er zijn verschillende manieren waarop een apparaat door een virus kan worden geïnfecteerd: het openen van een bijlage, het klikken op een link, het aansluiten van een USB-stick of gewoon surfen op een website. Een virus is kwaadaardige software die tot doel heeft informatie te beschadigen, bestanden te verwijderen, prestaties te vertragen of vertrouwelijke informatie te stelen. Als een virus eenmaal op de computer zit, kost het tijd, moeite en financiële middelen om het te verwijderen. Daarom is het beter om alle apparaten die verbinding kunnen maken met het netwerk van de organisatie vooraf te beschermen met een antivirussoftware.
Daarnaast moet een firewall worden gebruikt om de toegangsverzoeken tot het bedrijfsnetwerk te bewaken en te filteren op basis van vooraf vastgestelde beveiligingsregels. De firewall fungeert als een muur tussen het bedrijfsnetwerk en een niet-vertrouwd netwerk (bv. thuisnetwerk, internet). De organisatie kan hiermee de externe toegang beperken tot de bevoegde personen.
De medewerkers van een organisatie vormen haar eerste verdedigingslinie. Ze moeten weten hoe ze oplichting en valse berichten kunnen herkennen, zodat ze de juiste reflexen kunnen aanleren.
Cybercriminelen proberen op verschillende manieren de gegevens van medewerkers te stelen om toegang te krijgen tot de systemen van een organisatie. Een veel voorkomende manier is het gebruik van een phishing e-mail, waarmee cybercriminelen hun slachtoffer proberen te overtuigen om wachtwoorden of vertrouwelijke informatie te delen. Het is dus belangrijk om regelmatig infosessies te organiseren om de medewerkers te leren niet te veel te delen op sociale media en niet op een link te klikken of een bestand te openen zonder eerst te analyseren waar het vandaan komt.
Gepirateerde toepassingen en software zijn meestal besmet met malware, dus zorg ervoor dat je alleen officiële toepassingen installeert en downloadt, via de officiële platforms en websites van de leveranciers.
Beperk het aantal beheerders- of bevoorrechte accounts tot het absolute minimum. Niemand mag beheerdersrechten hebben voor dagelijkse taken. Met de privileges die aan beheerdersaccounts verbonden zijn, wordt het voor cybercriminelen gemakkelijker om het apparaat over te nemen of een ransomware te installeren.
Maak een back-up van alle systemen, toepassingen, servers en gegevens om ervoor te zorgen dat, zelfs als zich een incident voordoet, alle belangrijke informatie kan worden hersteld. Het is belangrijk om die back-ups regelmatig te testen om te checken of ze daadwerkelijk kunnen worden gebruikt als dat nodig is, na een incident.
Een medewerker die op zoek is naar specifieke software en weinig tot geen kennis heeft van cyberbeveiliging, is minder geneigd om de aanbiedingen die hij op het internet vindt, in twijfel te trekken. Het is dus belangrijk ervoor te zorgen dat alle gedownloade software door de IT-verantwoordelijke wordt goedgekeurd vanuit het oogpunt van veiligheid en prestaties. Daarnaast kan de IT-verantwoordelijke een "witte lijst" opstellen: een lijst van software die medewerkers op hun bedrijfsapparaten mogen installeren.
Het komt vaak voor dat cybercriminelen een bestaande account gebruiken om toegang te krijgen tot de informatie van een organisatie. Het beheer van de toegangscontrole moet binnen een organisatie goed worden geregeld en uitgevoerd. Hiervoor moeten de basisprincipes van least privilege en need-to-know worden toegepast: gebruikers mogen alleen de toegang krijgen die ze nodig hebben om hun werk te doen, en niets meer. Zij moeten altijd het noodzakelijke minimum krijgen en geen extra toegang "voor het geval dat".
Daarnaast moet er een procedure worden vastgelegd voor het verlenen van toegang aan gebruikers. Hierin wordt bepaald volgens welke procedure de toegang die aan een werknemer is verleend, wordt verwijderd of gewijzigd wanneer deze van functie verandert of de organisatie verlaat. Een aanval met voorkennis is immers altijd mogelijk, hoe loyaal voormalige medewerkers op een bepaald moment ook waren. Hun gevoelens ten aanzien van de organisatie kunnen veranderen als ze niet vrijwillig vertrokken zijn.
Gebruik alleen verwijderbare media die door de IT-verantwoordelijke zijn goedgekeurd om er zeker van te zijn dat ze niet geïnfecteerd zijn en geen schade aan je apparaat veroorzaken.
Losgeld betalen wordt afgeraden omdat het geen garantie biedt dat het probleem wordt opgelost. Bovendien maakt het ransomware winstgevend, wat cybercriminelen kan aanzetten om hun malafide activiteiten voort te zetten.
Het doel van deze inhoud is om goede cyberbeveiligingspraktijken te delen en onder de aandacht te brengen.
Sommige van deze adviezen kunnen anders van toepassing zijn, afhankelijk van de context van uw organisatie.
Houd u altijd aan het beleid en de instructies die binnen uw organisatie van kracht zijn.
Vraag bij twijfel altijd eerst advies aan uw IT-manager.