NIS2: Bent u in het toepassingsgebied?
De nieuwe Belgische cybersecurity-wet treedt in kracht. Bekijk het nu.
Wat is het, hoe bescherm je je ertegen en hoe reageer je erop?
Spam is een ongevraagd bericht voor reclame, marketing of kwaadaardige doeleinden. Er zijn twee soorten spam:
Je kunt worden opgelicht via sms, e-mail of sociale media. Aangezien het tijdstip van een potentiële cyberaanval onmogelijk te voorspellen is, moet je goed opletten bij alle onverwachte berichten. De meest bekende cyberaanval waarbij gebruik wordt gemaakt van onverwachte berichten is phishing.
Filter- of anti-spamsoftware kan helpen het aantal ontvangen spamberichten te beperken. Bij sommige antivirusprogramma's kan je deze optie instellen.
De meeste e-mailproviders bieden de mogelijkheid om filterregels op te stellen om ongewenste berichten te filteren en/of te verwijderen.
Sommige operatoren bieden de mogelijkheid om telefoonnummers te filteren en te identificeren die mogelijk spam kunnen zijn.
E-mailadressen kunnen in de verkeerde database terechtkomen en gebruikt worden voor spamming, zonder toestemming van de gebruiker. Controleer de legitimiteit van de website voordat je enige vorm van communicatie of inschrijving aanvaardt:
Een webadres moet beginnen met https en niet met http. Dit geeft aan dat de informatie die de bezoekers verstrekken alleen door de website zelf kan worden gelezen. De 'S' moet er altijd staan als je online surft, maar zelfs met https kan een website nog steeds kwaadaardig zijn.
Zodra een account niet meer wordt gebruikt, is het beter om het volledig te verwijderen om ervoor te zorgen dat de informatie die het bevat niet meer toegankelijk is zonder medeweten van de eigenaar.
Een goede praktijk is het gebruik van afzonderlijke accounts voor verschillende doeleinden, bv. sociale media, persoonlijke, professionele, commerciële sites, etc.
Het wordt alsmaar moeilijker om een onderscheid te maken tussen werk en privéleven. In ons artikel hierover vind je goede praktijken voor het scheiden van professioneel en persoonlijk gebruik, zoals:
Sociale media zijn voor organisaties een belangrijke bron van communicatie en informatie geworden. Ondanks de voordelen van deze openbaar toegankelijke platforms, kunnen ze ook een gigantisch aanvalsterrein worden en gebruikt worden voor spam. Elke organisatie moet ervoor zorgen dat al haar sociale media correct worden beveiligd. Dat kan bijvoorbeeld door de volgende goede praktijken toe te passen:
Alle informatie over het beveiligen van sociale media vind je in ons artikel hierover.
Het belangrijkste wat je moet doen als je een spambericht krijgt, is er niet op ingaan.
Geen enkele bank zal ooit een directe link geven om in te loggen op een bankrekening via sms of e-mail. Ze zullen ook nooit vragen om pincodes of geheime codes, noch schriftelijk, noch telefonisch.
Het spambericht moet worden gemeld aan de IT-verantwoordelijke en aan de bevoegde nationale autoriteit (verdacht@safeonweb.be (NL/DE); suspect@safeonweb.be (FR); suspicious@safeonweb.be (EN)) en onmiddellijk worden verwijderd. Wanneer een bericht al in de map Spam staat, mag je het zeker niet vertrouwen.
Meld elk incident. Altijd.
Meld elk incident dat je mogelijk is overkomen, waarvan je getuige was of waarvan je op de hoogte bent altijd aan je IT-verantwoordelijke. Hoe sneller de juiste mensen erop kunnen reageren, hoe kleiner de gevolgen van het incident.
Het doel van deze inhoud is om goede cyberbeveiligingspraktijken te delen en onder de aandacht te brengen.
Sommige van deze adviezen kunnen anders van toepassing zijn, afhankelijk van de context van uw organisatie.
Houd u altijd aan het beleid en de instructies die binnen uw organisatie van kracht zijn.
Vraag bij twijfel altijd eerst advies aan uw IT-manager.